Distributieriem

De krukas van de motor drijft door middel van de distributieriem de bovenliggende nokkenas aan. Soms wordt tegelijkertijd ook de diesel-inspuitpomp aangedreven. Het is een getande riem die in principe niet kan doorslippen op de tandwielen van de krukas en nokkenas. Dat is heel belangrijk omdat de nokkenas de kleppen precies op tijd moet openen voor het goed functioneren van de motor. 

Multiriem

Hoe merk ik dat mijn distributie riem vervangen moet worden ?

Als alles goed gaat, merkt u er niets van. Het is een onderdeel dat preventief wordt vervangen bij een bepaalde kilometerstand, bijvoorbeeld bij 120.000 of 150.000 km. Wanneer het precies moet gebeuren, staat in het instructieboekje of het onderhoudsschema van de auto. Sommige garages adviseren de riem al eerder te vervangen om het risico op breken te verkleinen. Hoezo? De autofabrikant bouwt toch een veilige marge in bij het bepalen van de vervangingstermijn? Jawel, maar als u weinig kilometers rijdt, kan de riem eerder slijten dan wanneer deze volgens de kilometerteller aan vervanging toe is. Ook bij auto’s die veel stadskilometers rijden, slijt de riem harder dan de kilometerstand doet vermoeden. Sommige merken houden hier rekening mee in de onderhoudsschema’s.

​​

Wat als de distributieriem afbreekt ?

Er kunnen twee dingen misgaan met de distributieriem: hij kan breken of doorslippen. Als het breekt, loopt de motor niet meer. In het ergste geval kan er motorschade ontstaan doordat een van de zuigers tegen een geopende klep aanstoot. Dan kan reparatie een dure grap worden. Als de riem is doorgeslipt, merkt u dat doordat de motor slecht of helemaal niet meer loopt. Door de jaren heen is de kwaliteit van de materialen sterk verbeterd. Een distributieriem breekt tegenwoordig zelden uit zichzelf, meestal doordat er plotseling veel kracht op komt te staan. Bijvoorbeeld als er een ander onderdeel is dat vastloopt. Wel slijten de tanden na verloop iets af, waardoor doorslippen wel voor kan komen. Ook als de riem onvoldoende op spanning staat, kan het gaan doorslippen.

 

Hoe kun je weten of bewijzen dat de distributieriem vervangen is

Dit wordt meestal genoteerd in het onderhoudsboekje en vaak plakt de monteur ook een distributiesticker met de km-stand op een zichtbare plek rond de motorruimte. Het is natuurlijk ook handig om de factuur van de garage te bewaren.

Distributieriem

Vervang uw distributieriem op tijd en voorkom zware schade aan uw motor

Olie
Mogelijk gemaakt door Mobilox